Pagina's

zaterdag 22 december 2012

Opleiding 3

Weeral redelijk druk gehad vandaag en ook heelwat kilometers bij mekaar gefietst (soms al krakende weg...). De zon wou er maar niet door komen en 't was dus behoorlijk koud om mijn "pre-trip" verder in te oefenen, daar op de Day&Ross yard.
Vooralleer een trailer de baan op gaat wordt -indien nodig- het sneeuwtapijt van het dak geschraapt en in mijn geval moest ook de dikke bevroren sneeuw en ijskorst over gans de zijkant weggespoten worden. Veiligheid boven alles..


Die pre-trip is een waslijst ( = 5 vellen A4 formaat) van te volgen punten die de driver voor- tijdens- en na het koppelen van een trailer dient uit te voeren. Al naargelang in welke provincie men hier zijn praktijktesten aflegt kan dit grapje gemakkelijk 40 a 60 minuten in beslag nemen ! Pas als men daarvoor slaagt mag de rijproef aangevat worden... 
Uit goede bron weet ik dat de chauffeur verantwoordelijk is voor zijn gespan en tijdens die pre-trip wordt dan ook zowat alles van binnen en van buiten, van voor tot vanachter en terug nagekeken en of getest. Mogelijke -technische- controles onderweg zijn niet van de poes en eventuele mankementen worden zwaar beboet. Blijkt het gespan na controle toch in orde dan kan de chauffeur in veel gevallen rekenen op een beloning van zijn werkgever.
Had ik het al over veiligheid boven alles ? 

Gezien de wereld vandaag toch weer niet vergaan is vertrekt mentor Luc straks gewoon van uit de Day & Ross yard in Moncton met een lading voor "ergens" in de States. Morgenvroeg omstreeks 8 uur klim ik bij hem aan boord, hier op de Murray's Irving Truckstop. Carl, mijn werkgever, hoopt da'k komende donderdag terug ben om mijn pre-trip en rijtest verder voor te bereiden tegen de 31ste. Kunde 't nog volgen, beste lezer? 

In ieder geval, prettige feesten zou'k zo zeggen, en (v)rij veilig!    ;-p


* we hebben een hekel aan sleur, maar zijn bang voor veranderingen*