Pagina's

vrijdag 28 december 2012

Opleiding 3 en 1/2


Rond 2u vanmorgen ben ik de Day & Ross yard in Lachine, QC binnengeschoven en op dit eigenste ogenblik (= 16 u later) wachten we nogsteeds op een vracht om richting East (kan bijv. voor de thuisbasis in Hartland zijn) te bollen. Al van in N Y State worden we vergezeld door het noodweer dat vorige nacht al doorschoof via Ontario en Quebec en over de Maritimes. Er viel hier op korte tijd zo’n 45 cm sneeuw wat voor de nodige problemen heeft gezorgd. Van "the farm" melden ze net 35 cm...




Wat vooraf ging : We hebben het overleefd. De aarde is niet vergaan (*) en wij stonden gedurende al die -afwezige- dagen op de verkeerde plaatsen te lossen, te laden of te rusten, waarmee ik wil zeggen : geen WiFi en dus ook geen Blog-vertelselke... Trouwens, m'n Canadese GSM weigert alle internationale medewerking en de batterij van m'n wegwerpkodak was plat. Grrrmbfff...


Zaterdagochtend door m’n baas Carl gedropt bij de weegbrug @ Murray's in Woodstock en ingestapt bij Luc in z’n Volvo voor een mentortrip naar the States. Met een geladen reefer vertrokken van vlakbij de Day & Ross hoofdzetel in Hartland, NB naar Coatesville bij Philadelphia, goed voor zo’n 1250 km (enkel). Zondagnoen bij het bedrijf de trailer gewisseld voor een leeg modelleke en zo terug naar Hartland,NB. Het is nog altijd droog en bitterkoud, geen sneeuw. Om het niet te moeilijk te maken wordt de reis nog eens over gedaan, dus dinsdag opnieuw met een even volle reefer van Hartland, NB naar Coatesville, PA. Kerstavond brengen we door op de parking van de gesloten Dysart’s Truckstop vlakbij Bangor, ME. Op deze manier passeren we voor een derde keer het drukke New York city. De 26ste kan er vroeger dan de afspraak gelost/gewisseld worden en gaan we shoppen in een naburige Walmart (met overdekte parkings voor paard en kar want we vertoeven in euh Amish-land). Als we veel later buiten komen is’t al goed gesneeuwd. Nog later die namiddag boekt dispatching ons een retourvracht van Lititz, PA voor Oakville,ON (= zo’n 699 km). 
De berichten op de satellietradio voorspellen sneeuw en andere stormen voor de ganse terugweg. Als een ervaren Ice Road Trucker klieft Luc door de nacht om via de grensovergang Buffalo / Fort Erie (dichtbij Niagara Falls) verder richting Toronto te schuiven. Eens de vracht eindelijk uit de reefer is kan er geslapen worden (letterlijk en figuurlijk). Van Oakville bollen we leeg richting Day & Ross yard in Brampton, ON om van daar een volle trailer naar de terminal in Lachine, vlakbij Montreal te trekken. 


Sneeuwstapelen, met bull en kraan...
Deze mentortrip duurt dus even langer dan Carl lief is (mag nog oefenen voor m’n pre-trip en aansluitend rijexamen, remember). De Volvo heeft er intussen dus een 5000 km bijgeteld en straks vertrekken we hier voor alweer dik 720 km, naar Hartland. Daar wissel ik deze comfortabele trekker in voor een euh heus Amerikaans machien.

En wat hebben we geleerd ? Alle begin is moeilijk en pas dan begint het... ;-@




(*) De volgende keer dat de wereld vergaat is -volgens Luc- op 31 december eerstkomend want dan eindigt de kalender van de pompiers van Lennik.   ;-)