Pagina's

woensdag 23 oktober 2013

L M O


... of Labour Market Opinion, en da's de papieren toestemming welke een werkever hier nodig heeft om een buitenlandse werkkracht aan te werven of zijn/haar werkvergunning (= 12 maanden geldig) te kunnen verlengen. Die goedkeuring kan 2 weken tot 2 maanden op zich laten wachten. En sinds juli moet er voor elke aanvraag $ 275 opgehoest worden (= de kas spijzen en misbruiken voorkomen => wordt nu wel heel duur om bijvoorbeeld een buitenlands orkest + koor te laten touren doorheen Canada. Zij komen dus tijdelijk werken waardoor er vooraf $ 275 per persoon neergeteld mag worden, en er hopelijk geen fouten in de aanvraag staan, of 't is terug naar af!).

Toenmalig collega Frankrijk-rijder Mehdi is 14 dagen geleden met zo'n document eindelijk in Quebec City geraakt en rond deze tijd druk doende om zijn Canadees truck-rijbewijs te behalen. Succes makker!

Maatje Chris, de bezige bij en ook werkzaam in de transportsector in Province Quebec zag het hier allemaal goed zitten maar zij krijgt haar werkvergunning niet verlengd en keert terug naar de Noorderkempen. Opgeven staat niet direkt in haar woordenboek en dus zie ik haar hier vroeg of laat nog wel terug.

Mijn toekomstig (?) werkgever Bjorn heeft opnieuw een LMO-aanvraag voor mij ingestuurd. Derde keer goeie keer zeker?

Grrrr... Net toen ik -vroeg vanmorgen- een mooi vrachtje 'richting naar huis" aangemeten kreeg heb ik me in onze Toronto terminal voor een 10 uren "buiten spel" gezet, na een rekenfout of een mislukte tovertruuk met mijn electronisch logboek. Eigen schuld, dikke bult?

Anderzijds, niet getreurd. Over enkele ogenblikken komt driver Valere hier ook aan...


Master Luke ziet enkele voordelen om bij z'n maat Bjorn te gaan werken : betere verloning + een jong en goed onderhouden wagenpark + geen krakend schakelen meer maar automatisch.
Intussen weet ik dat Bjorn nog ergens 2 ouwe Peterbilts staan heeft, hopelijk met minder jaren dienst dan vitessen (18).