Pagina's

zaterdag 25 januari 2014

Lachine...


... in Quebec, da's waar ik naar onderweg ben. Morgen nog een goeie 900 Km te gaan.

Mijn beloofde rit van Calgary naar Grand Falls NB bleek met een roadtrain vertrokken te zijn en ik mocht een Dry Van noordelijk naar Edmonton MB trekken al waar er een Reefer voor Winnipeg op me stond te wachten. Weer goed voor een slordige 1800 km. Luc die kwam van Montreal naar onze WPG yard gebold en dus zouden we ons daar treffen.


In het lichtglooiende landschap van de provincies Alberta naar Saskatchewan via Saskatoon lijken de kuddes runderen wel vervangen door balen stro (landbouw ipv veeteelt). De ja-knikkers ruimden plaats voor kleinere pompinstallaties met bijhorende Black Gold opslagtanks!
De temperatuur onderweg zakt geleidelijk aan naar -32 graadjes.
Het zwarte goud trekt veel avonturiers aan en er valt ook best wat geld te rapen! Werkshiften van 18 uren, 30 dagen aan een stuk en dan een week naar huis, zakken vol dollars, welke er in amper vier uur weer doorgedraaid zijn (sex en drugs en rock'n roll, LoL).

Fabrikant van tanks.




Opslag van graan en black gold.

Als ik bij de Flying J in Saskatoon ga tanken en me aansluitend opwarm aan een lekker voedzame maaltijd zie ik de zwarte Pete van de parking rijden. Uren later die avond sta ik bij een oude truckstop in Dafoe weer naast hem om te slapen (de driver kreeg ik nog nooit te zien). Via de 10-4 verneem ik inmiddels van Luc dat zijn mazoutfilters dichtgeslibd zijn en dat 'm zo'n 900 km van the Peg op assistentie staat te wachten. Het werkt hier niet zoals in Europa, dat -in ons geval- de Volvo via een 24/7 service een mecanieker van uit de dichtsbijzijnde garage ter hulp stuurt. Zoek het maar uit, en voor Luc komt de hulp van meer dan 100 km ver... en zonder Volvo filters... Pas zes uur later en dik $ 1150 armer kan hij met zijn grondig gespoelde filters weer de baan op!

In onze WPG yard staat alweer een McCain lading op een drieasser voor me klaar. Deze moet in Grand Falls NB geleverd worden doch ik mag ze maar tot onze MTL yard in Lachine trekken. Van daar vervolgt ze zaterdagavond vermoedelijk haar weg, getrokken door een roadtrain. Grrrrr!
Eens met de neus van Black Volvet in oostelijke richting op de Transcanada krijg ik Luc weer aan de lijn. Hij staat opnieuw in panne en mits wat toveren kan ik onderweg een nieuwe filter voor zijn Volvo oppikken en nog net binnen mijn resterende rij-tijd tot bij hem geraken, in Ignace ON. Gelukkig is hij dit keer zelf tot bij een hersteller kunnen sukkelen. Echter, tegen dat ik er aan kom is die al lang naar huis. De filter zal pas vrijdagochtend geplaatst worden... als ik alweer lang richting Quebec aan het bollen ben.
Het vlakbij gelegen truckers-vriendelijk motel-restaurant is nog open en dat treft (lekker, betaalbaar + gratis douche). Als we er buiten stappen is het maar -21 graden koud en het is licht aan het sneeuwen.

Al bij al schiet ik weer goed op, deze week. Yesss!