Pagina's

donderdag 19 december 2013

Chauffeurs tekort? Part 3.


Intussen ben ik hier een jaar geleden beroepsmatig neergestreken! Heb dus al menige -buitenlandse- chauffeur gehoord en vooral zelf een en ander ondervonden om te verwerken tot blog-leesvoer.





Reclame in boekskes is gewillig en uiteraard steeds positief! Zowat elk transportbedrijf is opzoek naar goede en veilige chauffeurs. Er worden lange ritten, met recent materiaal beloofd. Bij enkele bedrijven krijg je zelfs een vaste trekker aangeboden (no slip seating). Ze beloven vrije tijd voor de driver en zijn familie en naast allerhande verzekeringen worden er ook nog premies uitgekeerd voor bijvoorbeeld laden en lossen (pick ups & drops of handmatig lossen). Een safety bonus voor bijvoorbeeld meer dan 11.000 veilige miles per maand kan er soms ook nog bij (alleen maar hopen dat de opdrachtgever daar dan ook werk genoeg voor heeft, anders is’t weer stress om niks…).


Over de onbetaalde werk-uren reppen ze met geen woord. Lange wachttijden omdat de klant onvoldoende opslagruimte heeft of een lading nog niet klaar is. Of de vele dagelijkse korte wachttijden, bijvoorbeeld om de pretrip, intertrip of posttrip uit te voeren of te gaan tanken. Of tijdverlies door op zoek te gaan naar een weegbrug of naar een fax, om documenten naar een declarant te zenden (nee, de afzender van de goederen doet dit niet voor je).


Veel “oudere” chauffeurs welke het invoeren van dat electronisch logboek (ter vervanging van hun euh leugenboek) echt niet zien zitten ruimen binnenkort plaats voor opvolgers.





Het is natuurlijk niet allemaal kommer en kwel. Het rijden, de ruimte en de natuur zijn best genietbaar. En in vergelijking met Europa kan je hier op korte tijd een aardige spaarcent opzij zetten, gewoon al omdat er de eerste jaren in de truck geleefd wordt. Geen kosten dus voor lening of verzekering van auto of woning, en er wordt een 20% belastingen afgehouden aan de bron (wat wegens het USA-werk ruim voldoende blijkt om nog jaarlijks belastinggeld terug te trekken).
Mijn onkosten hier : huur, eten en drinken, telefoon en internet, kleding en af en toe een vliegticket Brussel heen en terug.



Interesse om van uit The Maritimes te werken?? 
Atlantic Bear, mijn broker, zoekt en helpt drivers aan het werk, en dit voonamelijk via positieve mond aan mond reclame.