Pagina's

zaterdag 14 december 2013

Canada, vol verrassingen...


Alweer twee nachtelijke ritten, en nu onderweg naar the Peg. Zoals de oplettende lezer hier al weet liggen de truckstops soms wel 400 km uit mekaar. Ergens halfweg onderweg bij Kapuskasing ON ligt de Flying J waar ik wil tanken ('n kwestie van punten en gratis douches en al op te sparen). Van op afstand merkte ik de knipperelichten van wachtende trucks op de 11 en volgens mijn CB stonden ze hier aan te schuiven omdat na de PetroCan ook de Husky in Nipigon gisteren zonder mazout zijn gevallen. Anderhalf uur aanschuiven en met nog een truck voor mij is het hier ook gedaan met pompen. Net als veel andere truckers sta ik hier vast, tot er fuel aangeleverd wordt. Gelukkig zijn er eten, drinken en sanitair ter plaatse.

Donderdag, vier uurkes voor mijn aangekondigd vertek ontvang ik een SMS van Bjorn the Bear "Ik heb een Volvo voor jou...". Dat verandert natuurlijk gans het geplande schema @ the farm (de nieuwjaarskaartjes zullen te laat gaan komen...) want de truck -in onze Moncton yard- moest nog opgestart worden, zwarte Pete moest nog uit de shop opgehaald worden en al mijn spullen dienden nog over geladen, aaaagh...
Ben dus nu on the road met een knappe zwarte Zweudse. De luxe-uitvoering van de VNL 760 met hooguit 360.000 km op de teller. Plankzeil even naar http://www.volvotrucks.com/trucks/na/en-us/products/vnl/VNL670/Pages/vnl670.aspx.
De driver mocht om gezondheidsredenen niet meer bollen en leverde zijn sleuteltjes in. Yesss!
Het rijden en het schakelen met die I-Shift zijn zalig en wennen snel. Master Luke bolt in een identiek model rond en mocht dus al heel wat on-line uitleg verschaffen (via de 10-4 welke ik ook al van Valere heb geerfd). Thanks gays (euh... guys, LoL)!

Toen ik deze namiddag wakker werd was het buiten -21 graden. De vorige nacht zakte het kwik zelfs meermaals tot -38 graadjes! Heel wat anders dan die 91,5 welke zwarte Pete steeds aangaf. De banen zijn droog en dus prima berijdbaar. Met de cruise control op 95 km/u ben ik zelfs de traagste op de 1200 km lange tweevaks highway.
De truckmotoren draaien hier dus momenteel 24/24 om startproblemen, platte accu's en andere vastvriesongemakken te voorkomen. Brrrrr, geen weer om effe tegen het wiel van de buur te gaan pissen hoor mannekes!!

Prettig weekend, en hou 'm warm!!