Pagina's

woensdag 18 december 2013

233084, mijn "nieuwste" rijdend nest...






Niet te schatten wat een mens hier allemaal in z'n cabine meezeult! Ik word nog verhuizer als ik aan dees tempo van trekker blijf veranderen. Aaaagh!
Een zwarte Zweudse, bestaat die dan? Tja, enkel als flauw afkooksel van de Europese Volvo, geboren in- en gekweekt voor Noord Amerika.


Ik kreeg de versie met een 13L motor, gekoppeld aan een -automatische en zeer gewaardeerde- I-Shift 12 versnellingsbak, welke nauw samenwerkt met de Volvo Engine Break ofte VEB (dus geen Jake Break meer).
Kwa volume is de cabine goed vergelijkbaar met de Cascadia (waar ik lange maanden mee op baan was). Even windgevoelig en een nog groter glasoppervlak (= koud gedurende de winter en heet tijdens de zomer...). Ik zou er niet graag peter van zijn, als de voorruit voor de zoveelste keer vernieuwd mag worden! Verder op en top luxe, met bruine en beige tinten, lederen zetels (met een onderrugmassage functie!) en -jawel- gordijnen. Deze laatste misbruik ik d.m.v. een sexy zwarte euh kousenband, om mijn linker arm, schouder, nek en rug uit de kou te zetten (het gekende "gordijntje" van de Scania rijders).
In deze 670 hangen ook meer kasten (boven de zetels) maar ze zijn niet echt bruikbaar naar standaard opbergboxen of A4 formaat toe. De smalle diepe frigo lijkt binnen de kortste keren op een rommelbak. Plaats en aansluitingsmogelijkheden genoeg voor een oven of TV (maar die heb ik dan weer niet). Een kleerhaakje blijkt ook hier een optie...


Typisch en misschien wel praktisch bij Volvo is de tot slaapplaats omvormbare eet- en zithoek (4 kussens en een opklapbare tafel in het midden) welke veelal in caravans gebruikt wordt. Mede door de mindere kwaliteit en de toegankelijkheid van het bovenbed benut ik de kussens als slaapplaats. Tijdens de verplichte rustperiode van 8 uur worden wij gemiddeld twee keer door dispatch uit bed gelicht wegens een algemeen satellietbericht als : "Trailer # zoveel is spoorloos en ge krijgt 100 dollar als ge hem terug bezorgt" of "We vernemen dat het kan sneeuwen tussen Windsor en Cornwall. Weest voorzichtig" en andere buitengewoon interessante weetsels. Grrrrrr!
Als ik dan horizontaal ga schiet er niet veel plaats meer over (t.o.v. de breedte in de twee vorige slaapcanibes) en ik vraag me af hoe een lange Nederlander als mijn big brother Erik (met K) hier dan wel in past? Opgevouwen zeker? (*)

Om schonere uitlaatgassen de werld in te blazen gebruikt deze 13 liter motor Diesel Exhaust Fluid of DEF en dit goedje is nog niet overal aan de pomp verkrijgbaar waardoor er steeds enkele bidons meereizen en vooral veel plaats innemen onder mijn bed. Nogmaals grrrrrr!
Handigheidje : in tegenstelling tot echte Amerikaanse trucks zit het contactslot hier gewoon rechts op de stuurkolom. Veel makkelijker om de motor aan of uit te zetten van af het bed (dit met betrekking tot de airco of de verwarming tijdens de rust).


De kont van een Zwarte Zweudse...

Ben intussen al zo'n 6000 km samen met m'n zwarte Zweedse en omdat mijn 70 werkuren opgereden raken is er eindelijk tijd om alle spulletjes een gebruiksvriendelijke plaats toe te bedelen en om handleidingen uit te pluizen...
Omstreeks middernacht krijg ik weer enige recap-uren van 7 dagen geleden beschikbaar en kan de rit naar Debert in Nova Scotia verder gezet worden (nog 1585 km, om vrijdag te lossen...).
Het is -11 graden bij de Irving truckstop in Pembroke ON en het herbegint te sneeuwen. Dat belooft voor vannacht : ieder uur stoppen om de achterlichten en reflectoren sneeuwvrij te maken...





(*) : een oud Hollands spreekwoord zegt : Opgeplooid slaapt netjes.
Toch?