Pagina's

donderdag 14 november 2013

Atlantic Bear 233559, mijn rijdend nest.



Al  ruim 3000 Km onderweg met # 233559. (oeps, deze trekker kwam eerder toevallig aan bod in mijn topic van 17 maart...). Deze Pete 386 is 2 jaar langer geleefd dan de Cascadia waar ik voordien mee bolde. (met meer cabine poetswerk tot gevolg...)
De nauwe in- en uitgang tussen die staande uitlaten en vaste spiegelsteunen op de A-stijlen went wel. De stuurpost is amper zo breed als een luxe wagen.
Wat al dadelijk opvalt zijn de staande pedalen (en dus minder plaats om botinnen en sloefkes te wisselen) En neen, hier nog geen vernuftig DAF stuur maar een opvallend 4-spakige houten model, enkel in de hoogte verstelbaar en met een dikke claxon (is dus volkomen laptop onvriendelijk). Verder springt de verlengde pook nogal in 't oog. Vier bekerhouders, drie spiegeltjes, een piepklein kleerhaakje, leder van boven en vasttapijt vanonder. Opnieuw geen treffelijke aflegvakken of gordijnen in de stuurhut, met als gevolg dat vloer en passagierszetel steeds vol liggen... De CB ligt ergens achterin, dood. De frigo is dat voorlopig ook. Het abonnement voor de ingebouwde GPS werd denkelijk nooit betaald zodat ik er mijn Cobra dan maar heb over geplakt.



Via een accordeondoorgang komt men van de cockpit in het losstaande woon- en slaapgedeelte van deze Class '07 terecht. Veel onhandige opbergvakjes springen in het oog. Makkelijk om massa's chips en keukenrollen in op te bergen, dat wel. Het bovenbed is over de lengte in 2 geplooid waardoor er een supergrote -en vooral- aan het zicht onttrokken rommelbak ontstaat. Bij deze cabineopstelling is de eethoek rechts -en dus voor linkshandigen- geplaatst. Strange!?






Onder het onderbed bevindt zich een zee aan bergruimte welke eveneens van de buitenzijdes bereikbaar is. Een subwoofer en Webasto standkachel vinden er een onderkomen (geen dure betonneuse voor warmte-, koelte- of stroomvoorziening bij Atlantic Bear Transport...). Aan het hoofdeinde van dit bed, waar alle bedieningen geplaatst zijn is er nergens ruimte voor GSM, bril of andere spulletjes te leggen. Bij het voeteneinde... stroomtoevoer, bekerhouder, aflegvakken,...
Vast op de vloer in de linker kast werd een zware stroomomvormer geplaatst zodat  er eerst een kartonnen vorm rond gemaakt moest worden vooralleer ik er mijn ladenbak in / over kon plaatsen. Rare gasten, die Canadezen!

Ter info, er ligt ook al geen DAF motor voorin maar een Cummins, welke hier eveneens door Volvo aangeboden wordt. Bij lage toeren grommelt hij als een locomotief!
De rebuilt engine is jonger dan de trekker en een pak levendiger dan de DD15 waar ik voordien mee reed! De 18 speed Eaton Fuller bak... kraak ook. Doh!
Door een super lange wielbasis ligt 'm als een trein op de baan!

233559 en 23336

In de lage landen houdt Truckstar Magazine regelmatig vergelijkende tests onder de courante EU truckmerken welke de voordelen en of ongemakken, de leefbaarheid, het verbruik en nog veel meer in kaart brengen. Hier ken ik dat jammergenoeg -nog- niet.




Ik zou het nog hebben over dat achteruit steken met zo een klassieke cabine.
Door de ver-weg-spiegelopstelling is men het zicht op de achterkant van de trailer nogal rap kwijt. Oplossing : zet 'm in z'n achteruit, linker hand houdt de deur open en linker voet koppelt en verhuist dan buiten naar de trede waardoor je de beweging makkelijker over je linker schouder kan volgen. Rechter hand en -voet houden het geheel intussen onder controle. Alles liefst in 1 vloeiende beweging uit te voeren (ik kan het niet hoor!).
Knappe Western Boots misstaan helemaal niet, bij deze opzichtige manier van werken (het bespaart mij dus weer de kost van de aankoop ervan, LoL).

Enfin, ook deze zwarte Pete zal niet gauw mijn dikke vriend worden. Smalle cabine, verkeerde toeters en bellen, een 18-speed,... Voor alle Canadezen maar niet voor den dezen...


Mijn Volvo ervaringen bij Valere en eerder bij Luc doen me nu kwijlen, aaaagh!!