Pagina's

zondag 17 maart 2013

C&J 23336, mijn rijdend nest.

De Freightliner Cascadia en ik, al bijna 52ooo Km samen onderweg!




Gelukkig zonder zo’n blinkende staande uitlaatpijpen. Wel een motor van Detroit Diesel, een versnellingsbak van Eaton Fuller (met lange tanden), een stuur van Mercedes, een dashboard te vergelijken met de klokkenwinkel van een Atlas Copco compressor,...
Vergeleken met de Amerikaanse classic kabines heb ik een superbrede stuurpost. Die bij hen is amper breder dan hun radiatorrooster...






Ben tevens de trotse bezitter van 2 draaibare zetels, op luchtvering van de eerste generatie...
Heel kurieus maar behalve de vloer is er voor mijn Cascadia geen enkel vlak aflegvak bedacht. Een bril, stylo, een mes of zelfs je vrachtdocumenten kan je in de stuurpost nergens behoorlijk kwijt (of alles rammelt en rommelt binnen de kortste keren bij elkaar in die diepe lange geul onderaan de voorruit). Doh!!










In tegenstelling met Europese trucks bestaat die voorruit hier in de meeste gevallen uit 2 delen. Een helft vervangen kost minder en er worden hier nogal wat beschadigde ruiten vervangen. De sterretjes en barsten als gevolg van steeninslag zijn hier letterlijk schering en inslag (strooizout is hier steeds gemengd met -heel- grof zand).

Ik kreeg ondertussen (voor mijn verjaardag?) een tweedelig isolerend en dus licht- lucht- en geluiddempende afsluiting tussen werk- en woongedeelte geplaatst. Ligt er nu achteraan boven eentje te snurken, dan heb ik daar in het vooronder geheel geen last meer van. 








Had het onderbed 20 cm smaller geweest (80 cm, zoals het bovenbed) dan was er een pak meer plaats voor opbergruimte in de kolomkasten. Een mens neemt nogal wat mee op reis. Een tandenborstel, schoensmeer, 2 onderbroeken, 4 kousen, een blender (voor de shakes), water en rijstwafels in reserve, jassen, broeken en schoeisel voor uiteenlopende weertypes (warm, koud, droog, nat, en veel te koud).


Linker kolom met buro...
Rechter kolom met frigo.





Stapelbed.



De Freightshaker staat rondom rond op lucht...banden en da’s niet verkeerd, gezien de erbarmelijke staat van het rechter rijvak hier.


Nu nog het gemiddeld verbruik van 40 L/100Km omlaag krijgen en we worden nog goeje maatjes...

Voor de verzamelaars: er bestaat een heel duur mooi gedetailleerd Die-Cast 1:64 schaalmodel van!