Pagina's

dinsdag 19 februari 2013

Snipperdag?


Maandag 18/02, heeeel vroeg in de ochtend, gewekt door een satellietbericht (mailtje van Steve & Sien). De  wind jaagt de sneeuw over het vlakke land, de omgeving is onherkenbaar ingesneeuwd ! Ik grijp naar de fles... ( iedere echte trucker gebruikt hier een plasfles). Nee, vlug aankleden, de Flying J binnen, verse koffie meenemen en voor de ochtendspits de Day & Ross terminal zien te bereiken. De op hopen geblazen sneeuw maakt het bobtailen niet makkelijk en de yard ligt op het einde van een doodlopende straat...


Behalve een Security mannetje en een slapende collega is er niemand.
Dan maar informeren via de satelliet (Fleetmanagers, central Dispatch). Intussen is het al 09u30 geworden. Twee werkwillige dames komen aan en staan ook voor gesloten deuren. De satelliet antwoordt niet en de dames zijn intussen al afgebold. Een paar combinaties rijden binnen en wisselen van trailer om daarna weer te vertrekken. Ik grijp naar de fles... Nee, de security man laat me binnen en weet me te vertellen dat het vandaag een feestdag is en er dus amper gewerkt wordt. Aaah?! Dit wordt volgens Master Luke een snipperdag.


Terug naar de Portage Avenue waar vlakbij de truckstop allerhande grote winkels gevestigd zijn, en die blijken zelfs open op een feestdag. Yesss!



Rond 15u30 belt een verdacht vriendelijke vrouwenstem mij : papieren liggen klaar, Dry Van staat in de yard en of ik dringend richting Chicago kan vertrekken!? Een beetje over en weer bellen leert me dat dit allemaal klopt maar volgens andere, wachtende chauffeurs heeft "nu" vertrekken echt geen zin, met dit weer.
Rond 18u zet ik toch aan en goed een half uur later sta ik bij de eerste afsluiting... de I-75 South vanaf Winnipeg is dicht. Poedersneeuw waait via niet goed sluitende raam- en deurrubbers de cabine binnen.
Dinsdag rond 01u30 gaat de slagboom open en mogen "de wakkeren" verder. Lang duurt het niet want aan de grens Emerson / Pembina is't weer gedaan, dit keer tot 10u30. Comfortabel of veilig rijden is het niet (het trekt op mist) maar via de vlakke I-29 rij ik van North Dakota naar de staat Minnesota. Prachtig zonnig met ijzig koude wind. Dit lijkt hier meer op de Brabantse Alpen en weer -toevallig- voor de avondspits ben ik de stad  Minnesota voorbij en over de Mississippipi de staat Wisconsin binnen. Net voor m'n 11 rijuren om zijn sta ik bij een grote truckstop in Mauston, op nog zo'n 3 uur van mijn klant vandaan. Over 10 uren gaan we verder, richting Elgin, een voorstad van Chicago, Illinois...

Slaap ze!