Pagina's

maandag 24 november 2014

Waar de sterre stille stond...


Juist ja. Over 13 maanden vieren we weer kerstmis!
Heb zojuist opnieuw 13 verse rij-uren en of 14 verse werk-uren verkregen, wegens het feit da'k exact 10 uren  op een nieuwe lading sta te wachten in Portage La Prairie, MB. Als onze dispatchers dit in't oog krijgen volgt er gegarandeerd een nachtelijke stukgoed rit vanaf Winnipeg, MB richting Chicago, IL. Volgens Het Net zijn ze daar nu -na Buffalo, NY- druk hun witte kerst al aan't inoefenen.




Voor mij dus genoeg tijd gehad om weer alle voorraden bij te vullen. Je zal maar ergens 30 uren vast komen te zitten tijdens een sneeuwstorm of andere panne...
Zo had ik vanmorgen hier naartoe in alle vroegte willen tanken en douchen in de grote Flying J, ten westen van The Peg. Wat bleek? Vanaf de afrit tot goed een halve kilometer voorbij de "J" was alles pikdonker. Geen verkeerslichten, hotels, garages, kerkhof, alles zonder stroom. Aaaagh!
Transportbedrijven als het onze hebben land- en streekgebonden contracten met brandstofleveranciers en als soortgelijk probleem zich voordoet in -ik zeg maar- Kapuskasing, ON dan heb ik de eerste 300 KM in oost of westelijke richting geen pomp meer ter beschikking waar ze "onze" betaalkaarten aanvaarden.
Bijkomende stressfactor, als men met een electronisch logboek werkt is "tijdig een veilige slaapplaats vinden" wetend dat men hier soms gerust 200 Kms door de bossen kan crossen, met enkel de keerpunten voor de sneeuwploegen naast de baan...
Het blijft allemaal spannend!




Intussen hangt de betonneuse onder de cabine van mijn Witte al bijna de ganse dag te grommelen. Op die manier heb ik beschikking over 110 Volt / 1300 Watt, worden de batterijen opgeladen en blijft de temperatuur van het koelwater en die in de cabine op ongeveer 15 graadjes hangen, terwijl mijn buitenthermometer toch  -17 graden aangeeft. Bijkomend groen voordeel : dit verbruikt een pak minder brandstof dan een stationair 800 toeren draaiende zes-cilinder (= 3 L/u).

Op twee tijdzones verschil met de thuisbasis is't hier ook al prachtig wolkenloos donker.
Ik ga alvast de sterren na-tellen...