Pagina's

vrijdag 12 juli 2013

Chauffeurstekort?

Ik denk het niet, als ik optel hoeveel -onbetaalde- uren ik de laatste weken al heb stilgestaan (en ik niet alleen), wachtend op vracht of op de begeleidende documenten.
In Canada is er eerder een tekort aan deugdelijke, efficiente planners en dispatchers. Ook de onderlinge communicatie kan veel beter en vooral vlotter.
Onze Fleet Support Specialist(en) = probleemoplossers welke ons aan de waggel proberen te houden (functioneren dus ergens tussen de dispatchers en de drivers) hebben elk zo'n 70 trucks onder hun hoede en werken MA. tot VR. van 7u tot 16u terwijl wij drivers 24/7 on the road zijn... 't Is dus vaak behelpen!

Okee, 't is vakantie en ook hier bestaat zoiets als collectief verlof (nu in Toronto, dan Montreal enzovoort). Ook ken ik chauffeurs welke al hun verlof opnemen tijdens de barre wintermaanden om zonne-energie op te doen (??) in het warme zuiden. Kun je ze ongelijk geven?
Het stijgend aantal roadtrains op de baan is dan weer rechtevenredig met het aantal vrijgekomen chauffeurs welke op ander werk ingezet kunnen worden (als dat er al  is...). Bij slechte weersomstandigheden in de winter worden die treinen dan weer ontdubbeld.
Gevolg : 's winters minder drivers voor meer werk...



Ik prijs me al gelukkig, te kunnen trekken voor "One of Canada's 50 best managed companies" (nummerke 49? LoL) en probeer me voor te stellen hoe het er aan toe gaat bij # 56 of bij # 77 of zo...



Stripfiguur Lucky Luke is in de buurt, een postkoets door vier paarden getrokken dendert door het stoffige landschap. Het avontuur van weleer bestaat nogsteeds hoor! De Sheriffs, de outlaws,... die zijn er vandaag ook nog. Het aantal paardekrachten en vooral de af te leggen afstanden zijn intussen verveelvoudigd.
Op de bok of achter het stuur zittend, dagen zoniet weken van huis... Weinig tijd voor gezin of vrienden (wel heel sociaal, via Google+, Worldtrucker of dat Smoelenboek natuurlijk!). De fascinerende natuur maakt voor mij veel goed en voor anderen is er onderweg ook wel een en ander te bezichtigen, te beleven. Verder was en blijft het een onregelmatig en speciaal leventje, en zolang de wachttijden niet betaald worden, weinig uitnodigend voor velen.

Misschien toch maar eens uitkijken naar een andere opdrachtgever (en dus ook werkgever)?




Zelfontplooiing is ook goed voor de rimpels.