Pagina's

dinsdag 8 juli 2014

Glider Kit trucks.



Of de assemblage van nieuwe onderdelen om een truck samen te stellen, uitgenomen de aandrijflijn, zijnde motor, transmissie en -niet noodzakelijk- aandrijfassen.




Vooral Owner Operators en kleinere bedrijven verkiezen een Glider boven een volledig nieuwe truck. Om aan de steeds strenger wordende emissienormen te voldoen bevatten nieuwe motoren steeds meer componenten en electonica met hogere onderhoudskosten en steeds meer stil staande -defecte- trucks tot gevolg.
Wil men een oude truck up-daten of een te zwaar beschadigde ongevaltruck vervangen dan biedt zo’n Glider de nieuwste opties ten opzichte van een okkasie truck, en valt op lange termijn een pak goedkoper uit dan een nieuw model (wegens minder onderhouds- en brandstofkosten + hergebruik van eigen motor, transmissie en achterassen!).


Glider Kit Trucks worden geleverd door fabrikanten Paccar of Daimler, via dealers of -compleet- door custom truck bouwers. Vooral deze laatste groep specialiseert zich om gereviseerde oudere motor types en transmissies tot zuinige machines te tunen en in te bouwen! Freightliner, Western Star, Kenworth en Peterbilt hebben allen enkele type-varianten in de Glider-aanbieding en de uiterst betrouwbare -dikwijls al lang uit productie zijnde- Detroit Diesel 60 series, de Cummins N14 of de CAT 15L motoren worden maar al te graag aan verstevigde Allison of Eaton Fullers gekoppeld. Op deze manier gaat zo’n motor hier gerust drie milioen miles mee!
In plaats van de in Noord Amerika alomtegenwoordige dubbel aangedreven assen merkt men al vaker eens een 6x2 configuratie op, met liftas! De componenten en trucks vallen onder vergelijkbare garantie als de nieuwe modellen.

Drivetrain package


Omdat Freightliner (Daimler Benz) nogsteeds Argosy frontstuurcabines produceert voor Down Under, kunnen deze Cab Over Engines desgewenst ook geleverd worden. Op die manier winnen sommige transportbedrijven achter de (slaap)cabine net dat ietsje meer plaats voor lange ondeelbare ladingen waardoor begeleidingsvoertuigen misschien overbodig worden waardoor dat transport beduidend minder gaat kosten.

Met de typische onderdelen kist.


De Canadese regering heeft het weer niet begrepen (naar die kleinere transporteurs toe). Hier dus jammergenoeg nog geen Gliders. Zelfs trucks met een van uit de cabine bedienbare liftas zijn in Canada uit den boze!
Ik ken er hier anders wel een paar die daar een dikke V8 zouden willen in planten (SCANIA freaks natuurlijk!).



Dit topic kwam tot stand mede door en met dank aan Master Luke!