Pagina's

woensdag 28 mei 2014

Kenmerkend hier... part 4.


Waar de tijd heeft stille gestaan...
Lijnbus, op P.E.I.

... en ik trouwens ook alweer veertien uren, toverend, slapend, etend, wachtend op werk, als Wild Truck.


Via de TransCanada Hwy naar z'n land...

In grote delen van ruraal Canada is er nog maar weinig -snel- internet beschikbaar. Naar de komende verkiezingen toe (in 2015) wordt er verbetering beloofd en intussen blijft het vaak behelpen, onderweg. Landlijnen en faxen staan hier nogsteeds in voor het grote werk (aansluitingen in CA : 80% gebruikt landlijnen, tov amper 12% in de US) .
Concurrentie heerst er anderzijds genoeg, tussen de providers onderling en ze naaien je 1 voor 1 een oor aan.

Geen concurrentie dan weer, wat de melkprijs betreft. Verschillende merken en verpakkingen naast mekaar in de winkelrekken hanteren een zelfde opgelegde prijs per eenheid. Botermelk heb ik hier nog nergens opgemerkt en rauwe melk mag zelfs niet verhandeld worden (op straf van boete!).

Wegens het opwarmen van de aardkluit (Eh? De temperatuur bedraagt momenteel amper twaalf zonnige lente graden!) zal het waterpeil hier meer dan vermoedelijk ook gaan stijgen. Enkele buren langs Rte 112 in Riverview gaan alvast verhuizen. Weg van de eens zo mooie Peticodiac River, daar tussen Mocton en the farm, in Upper Coverdale.
Daad bij woord voegend worden hun huizen van de funderingen gelicht en bij de straat klaargezet voor transport...



Ander waterweetje : Canada's Titanic.
Honderd jaar geleden, Rimouski QC, om 1:55 AM kapzeist en zinkt de Empress of Ireland op amper veertien minuten naar de bodem van de St Lawrence River, na een aanvaring met een Noors kolenschip. Op 29 mei in 1914 verdrinken meer dan duizend passagiers, pas vertrokken van Quebec City op reis naar Liverpool in de UK.